Het Verhaal van Tim Steijvers

Maak kennis met ons ICT talent Joey Steehouwer

Bij Ter AA is jouw toekomst in de maak. Hier ontdek je jouw talent! Hoe je dat doet? Laat je inspireren door onze student ICT Joey Steehouwer. Hij vertelt hoe hij zijn talenten heeft ontdekt én ontwikkeld.

Wie ben je?

Mijn naam is Joey Steehouwer. Ik ben 19 jaar en kom uit Helmond.

Welke opleiding doe je?

Ik zit nu in het tweede jaar van de opleiding Full stack developer. Dat is een aftakking van Software developer. Je begint met hetzelfde basisjaar en daarna kun je kiezen voor de specialisatie Software developer breed, Game developer of Full stack developer. Die specialisatie is 1 extra lesuur. In de opleiding Full stack developer houd je je bezig met het ontwikkelen van websites, zowel frontend (red. de voorkant van de website, wat je als bezoeker ziet) als backend (red. het systeem achter de website, wat je als bezoeker niet ziet).

Waarom heb je voor Ter AA gekozen?

Op de Jan van Brabant (red. nu: Delta VMBO) heb ik 2 jaar projectgewijs gewerkt. Dat vond ik heel erg fijn. Bij Ter AA werk je ook projectgewijs, zelfstandig in projecten van 10 weken. En omdat ik nog geen ervaring had in software-ontwikkeling, paste Ter AA ook goed bij mij.

Waarom heb je voor deze studie gekozen?

Eerst koos ik voor de opleiding verpleegkundige bij Ter AA. Ik was erg goed in biologie. Ik heb nog steeds een interesse in alles omtrent medicijnen en ziektes. Na een paar maanden bleek de studie toch niet bij me te passen. Ik heb even stagegelopen in de ouderenzorg, maar ik zag mezelf dat niet mijn leven lang doen. Toen ben ik me opnieuw gaan oriënteren. Ik heb een studiekeuzetraject gevolgd en ik heb meeloopdagen gedaan. Hier bij ICT heb ik zelfs een hele week meegelopen, want ik vond het belangrijk om goed inzicht te krijgen of ik het leuk vind. En ik vond het geweldig! Toen heb ik me meteen ingeschreven. Ik heb toen tools gekregen om thuis te kunnen experimenteren om bijvoorbeeld een statische website te maken. Dat was leuk, maar als je dat vergelijkt met mijn werk nu, dan kun je wel zeggen dat ik enorm gegroeid ben.

Zit je met deze studie nu wel op je plek?

Ja. Ik heb wel een extreem hoge interesse in psychologie. Ik had ook maatschappelijk werk kunnen gaan studeren, maar ik vond de ICT-opleiding toch net iets leuker. Als maatschappelijk werker kun je ook mensen slechts individueel helpen, maar met ICT kun je systemen bouwen wat een grotere hoeveelheid mensen kan helpen. Dat vind ik net iets leuker. Ik ben op dit moment bezig met mijn proftaak. Hierin ben ik een systeem aan het bouwen, bestaande uit een applicatie, een browserextensie, een server en dashboard. Als je aan het werk bent op je laptop, heb je vaak verschillende vensters openstaan. Mijn applicatie bekijkt op welk venster je actief bent en brengt dat in kaart. Iedere website is gecategoriseerd in productief, afleidend of niet bekend. Dan krijg je in je dashboard te zien hoe lang je op welke websites hebt gezeten en hoe productief of afgeleid je was. Voornamelijk voor mensen met ADHD is dat best handig om te weten. Want je zegt misschien wel dat je dit gaat doen, maar de data laat iets anders zien. Ik heb zelf ADHD, dus ik wilde in mijn proftaak ook iets doen met focus voor mijzelf. Zo’n tool kan iedereen met ADHD helpen om inzicht te krijgen in hun functioneren en dat kan helpen in een betere focus. Ik wil dit systeem langdurig blijven doorontwikkelen en op een dag komt het op GitHub te staan.

Heb je ook stagegelopen? Waar en hoe heb je dat ervaren?

Ik heb nu net een stage achter de rug. Ik heb er andere dingen geleerd dan op school. Volgend jaar staat er voor het laatste halve schooljaar een eindstage op de planning. Ik ga nog met mijn stagecoördinator in gesprek, want ik ben op zoek naar een bedrijf dat software bouwt met systemen die ik interessant vind, anders dan dat je als full stack developer doet, óf ik ga juist dieper de full stack development in en dan wil ik goed afstemmen wat ik daar dan kan leren, aanvullend op mijn opleiding.

Doe je nog iets naast je studie dat relevant is voor jouw carrière?

Af en toe ben ik in mijn vrijetijd aan het programmeren. Geen spannende dingen, maar gewoon grappige dingen. Ik hou mijn werk en vrijetijd best wel apart van elkaar.

Wat wil je later gaan doen?

Ik twijfel of ik ga doorstuderen voor data analist of dat ik richting ethisch hacken of cybersecurity ga.

Wat vind je belangrijk aan een latere baan?

Stabiliteit. Ik hou van zekerheid, dus een baan van 9 tot 5 vind ik heel prettig. Qua baanzekerheid zit ik in de ICT wel goed. Maar ik ben wel een beetje in conflict met het idee om als zelfstandige te werken.

Wat wil je studiekiezers vertellen?

Als je interesse hebt in software, kijk dan goed welke opleiding aansluit op jouw kennis en ervaring in softwareontwikkeling. En kijk ook goed welke manier van leren bij jou past: is dat klassikaal of projectmatig?

“Ik heb een studiekeuzetraject gevolgd en ik heb meeloopdagen gedaan. Hier bij ICT heb ik zelfs een hele week meegelopen, want ik vond het belangrijk om goed inzicht te krijgen of ik het leuk vind. En ik vond het geweldig!”